ADVERTISEMENT BANNER

Tuduhan Kepada Keluarga Musa

Monday 26 January 2015


SEJAK akhir-akhir ini Keluarga Datuk Musa Aman menjadi sasaran fitnah dan dakwaan daripada pihak-pihak tertentu, yang tiba-tiba menucul.



Serangan terhadap keluarga Musa dan beliau sendiri, selepas tiga sayap Umno Sabah sebulat suara mencadangkan agar Umno mengambil tindakan terhadap Ketua Bahagian Umno Sepanggar merangkap MP kawasan itu- Datuk Jumat Idris.



Berbagai dakwaan timbul oleh mereka yang berakaun benar dan palsu di ruang maya, seperti daripada Sahar Haji Mantamin (akaun benar) dan Alfred Chong (akaun palsu).



Para penuduh ini lupa membezakan antara perjuangan sukarela dan peniaga. Dalam pengertian mereka, pejuang atau penyokong parti atau pemimpin parti perlu juga sebagai peniaga, atas sebab itu, jika ada projek-projek kerajaan atau swasta, mereka juga perlu mendapatkannya. Setidak-tidaknya itulah pengertian mereka.



Pandangan mereka itu, sebenarnya silap, kalau mereka-mereka itu mahu sebagai peniaga, maka seharusnya mereka jangan mempunyai jawatan dalam parti atau pejuang dalam parti, sebaliknya mereka-mereka itu perlu menjadi peniaga. Jika mereka menjadi peniaga, maka peluang untuk mendapatkan projek-projek besar terbentang luas, kerana pihak pemberi projek akan mempertimbangkan mereka sebagai pelaksana, kerana mempunyai syarikat yang berkelayakan, mempunyai pengalaman selain mempunyai kepakaran. Kalau projek-projek kerajaan diberikan kepada para penyokong atau mereka yang berjawatan, kesimpulannya, projek-projek itu, bukanpun mereka laksanakan, akan tetapi dialibabakan, atau dijual, di mana mereka hanya mengambil percentage. Jika ini berlaku, bukan sahaja mutu projek itu dikompromi akan tetapi kemungkinan besar kos projek meningkat atau terbengkalai.



Kata orang, berikan sesuatu pekerjaan sesuai dengan kepakaran masing-masing. Kalau kereta rosak, hantarlah ke workshop, jangan hantar ke dobi pula, demikian juga kalau orang sakit, hantarlah ke hospital untuk jumpa doktor, jangan hantar ke rumah urut pula.



Jika benar, bahawa nama-nama yang disebut mereka itu, (semuanya) bernama cina seperti Freddy Lim, Andrew Lim, Miicheal Chai, Nasir Yeo, John Lim, Albert Lim, Robert Tan,Terence Chung, Lawarance Chung Gary Saw dan Humphery Tan , atas sebab, pemilik-pemilik syarikat yang berkelayakan itu adalah milik orang-orang itu.



Pemberi projek, mempunyai pertimbangan sendiri, bahawa sesuatu projek yang diberikan mesti berasaskan kepada value for money, tidak terbengkalai, sesuai dengan kualiti projek, serta sesuai dengan tarikh penyiapan. Sebagai contoh projek naik taraf Lapangan Terbang Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Sandakan, pembinaan Pusat Petadbiran Kerajaa Sabah di Teluk Likas, semunya dilaksanakan oleh Syarikat Besar yang berpengalaman, dan semuanya dimiliki rakyat negara ini yang berketurunan cina.



Pemberi projek mempunyai pandangan yang bebeza dengan pandangan penyokong atau pemimpin parti, kerana pemberi projek mementingkan delivery, bukannya berasaskan kepada pujian atau nama. Contoh, projek yang kaitan dengan GLCpun seperti bangunan terbengkalai di depan Centre Point, Kota Kinabalu, di mana dipapan tanda itu tertulis SUDC sebagai pemilik projek dan pelaksana, buktinya telah bertahun-tahun projek itu tidak berjaya disiapkan.



Kini, keluarga Musa 'under attack" dengan menyebut nama-nama seperti Anifah Aman, Hasnol Ayub, Johari Ayub, dan Hafez Musa, di mana dituduh mendapat habuan luarbiasa melalui kepimpinan Musa.





Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

0 comments:

Post a Comment