ADVERTISEMENT BANNER

Sabah Perlu Kepimpinan Najib

Monday 13 April 2015


1. Tiada yang mustahak dan penting bagi Sabah, samada rakyatnya atau pembangunannya, adalah sokongan yang bertali arus daripada kepimpinan pusat.



2. Terbukti, sebaik sahaja Dato Seri Najib Razak dilantik sebagai Perdana Menteri, Sabah diberi perhatian. Antara lain, pembinaan Projek Amonia di Sipitang, pembinaan SGOT, di Kimanis, kebenaran untuk Sabah menubuhkan Syarikat Minyak dan Gas, malah membenarkan Sabah mengambil alih operasi minyak dan gas bagi telaga-telaga baru yang dijumpai.



3. Selain itu, pengistiharan 16 September sebagai hari Malaysia dan cuti umum seluruh negara, merupakan pengiktirafan kepada rakyat Sabah dan Sarawak dalam Persekutuan Malaysia. Bayangkan sahaja sejak tahun 1963, 16 September hanya dijadikan sebagai cuti umum bagi TYT Sabah sahaja.



4.Melalui pemerintahan Najib, untuk julung kalinya enam menteri penuh kabinet daripada Sabah, ditambah dengan jumlah Timbalan Menteri yang hampir sama ramainya. Juga, untuk pertama kalinya, Speaker Dewan Rakyat dilantik daripada Sabah.



5. Juga melalui kepimpinan Najib, Trans-Borneo yang menghubungkan semua bandar di Sabah dan Sarawak menjadi realiti semasa pemerintahan Najib.



6. Juga melalui pemerintahan Najib, diwujudkan RCI untuk mengenal pasti, penyebab membanjirnya Pendatang Tanpa Izin ke Sabah, serta tindakan-tindakan susulan yang perlu diambil untuk membendung kedatangan PATI.



7. Demi menjamin keseleamatan Sabah, diwujudkan ESSZONE/ESSCOM sebagai benteng kepada negeri, agar kemasukan PATI tidak berlaku.



8.Sabah tidak boleh kehilangan kepimpian Najib untuk tempoh 5-10 tahun akan datang, kerana Sabah dan rakyatnya memerlukan kepimpinan beliau.



9. Adalah tepat tindakan Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman menyokong secara terbuka kepimpinan Najib.



10. Apapun kritikan terhadap Najib, rakyat Sabah tidak akan berganjak kepada sokongan terhadap kepimpinan Perdana Menteri ke-6 itu.



11. Benarlah kata Speaker DUN Sabah- Datuk salleh Tun Said, bahawa Sabah dan Sarawak akan tetap menjadi fixed deposit UBN pada PRU-14 akan datang.





Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

0 comments:

Post a Comment