ADVERTISEMENT BANNER

MENJAWAB FITNAH PESAWAT KERAJAAN MALAYSIA ENJOY KELILING DUNIA - BHGN 1

Tuesday 6 January 2015

Tidak berpuashati dengan saman PM terhadap mereka, Malaysiakini terus memperhebatkan serangan mereka terhadap Datuk Najib berhubung isu pesawat rasmi Kerajaan Malaysia.


Malaysiakini terus dengan ayat membunuh mereka 'jet PM keliling dunia'. Perkataan itu digunakan merujuk kepada jadual berlepas dan mendarat jet berkenan yang disiarkan oleh flight radar 24. Tetapi mereka tidak menyatakan berapa lama pesawat itu berhenti dan untuk tujuan apa?


Pesawat berkenaan jenis A319. Lebih kurang saiz pesawat yang digunakan oleh Air Asia (A320). Dimana ianya tidak boleh melakukan penerbangan berbelas-belas jam sepertimana A380, B747 dan B777. Kerana kapasiti minyaknya tidak mencukupi. Cuba masuk web site air asia dan cek destinasi-destinasi mereka yang menggunakan pesawat A320. Lihat destinasi yang dituju perjalanannya berapa jam? Untuk perjalan lebih jauh air asia menggunakan pesawat lebih besar yang dinamakan Air Asia X.


Daripada Los Angeles untuk pulang ke Malaysia pesawat berkenaan tidak menggunakan laluan Lautan Pasifik iaitu melalui Jepun kerana saiznya yang kecil tidak memungkinkan mereka menggunakan laluan itu kerana faktor cuaca dan keselamatan. Mereka terpaksa menggunakan laluan lautan atlantik. Dimana laluan itu memerlukan mereka merentasi benua Amerika, Eropah dan Timur Tengah.


Selepas berlepas dari Los Angeles, tempat pertama pesawat itu berhenti adalah di New York. Mendarat di New York jam 10.23 malam dan berlepas kembali jam 12.50tengah malam. Dimana tempoh berhentinya adalah 2 jam 27 minit . Sempat ke dalam tempoh 2 jam setengah itu penumpang pesawat itu nak turun membeli belah di New York? Shopping mall mana yang buka tengah-tengah malam? Nak lepas imigresen berapa lama? perjalanan daripada airport ke bandar berapa lama? Daripada bandar nak balik ke airport berapa lama? Pakai akal sikitlah.


Selepas New York perhentian seterusnya adalah London. Dimana tempoh penerbangan daripada London ke New York memakan masa lebih kurang 7-8 jam. Pesawat itu terpaksa berhenti sekali lagi untuk mengisi minyak. Pesawat itu mendarat di London jam 11.45 pagi dan berlepas kembali jam 1.04 tengah hari menuju ke Dubai. 1 jam 19 minit tempoh pesawat itu berhenti di London. Sempat ke penumpang nak turun membeli belah?


Pesawat itu berlepas dari London jam 1.04 tengah hari dan mendarat di Dubai jam 12.16 tengah malam. Dimana tempoh penerbangan dari London ke Dubai memakan masa 7-8 jam. Nanti ada yang tanya pula kan dari jam 1.04tengah hari hingga 12 .16 tengah malam dah hampir 12 jam. Tolong ambil kira perbezaan waktu antara negara ya. Waktu yg dinyatakan adalah WAKTU TEMPATAN.


Pesawat itu mendarat di Dubai jam 12.16 tengah malam dan berlepas kembali jam 1.53pagi. Dimana tempoh ianya berhenti untuk mengisi minyak 1 jam 37 minit . Sempat ke dalam tempoh itu penumpang nak turun shopping? Dan shopping mall mana yang buka di tengah-tengah malam begitu?


Berlepas dari Dubai jam 1.53 pagi dan pesawat itu mendarat di Bangkok jam 11.11 pagi. Penerbangan dari Dubai ke Bangkok memakan masa lebih kurang antara 6-7 jam. Di Bangkok pesawat itu berhenti 2 hari dan membawa pulang PM yang mengadakan pertemuan tidak rasmi dengan PM Thailand.


Waktu peristiwa MH370 dulu bukan main hebat hingga melahirkan ribuan pakar penerbangan. Tapi semua pakar taik kucing. Nak kenal pasti jenis pesawat, kapasiti minyak dan laluan penerbangan pun tak pandai. Patutlah senang-senang ditipu oleh bapak peliwat. Teringat kisah black out dan ratusan ribu pengundi bangla. Hingga penuh stadium Kelana Jaya dan jem habis segala highway di lembah klang. Akhirnya semua kena tipu dgn bapak peliwat negara.


Sumber : facebook faisal bin rohban







Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

1 comments:

Anonymous said...

jilat sampai licin

Post a Comment