ADVERTISEMENT BANNER

Dr Roland Chia Lawan Lajim Ukin

Friday 26 December 2014



PEMBATALAN hasrat Dr Roland Chia Ming Shen meletakkan jawatan sebagai ADUN Inanam diumumkan melalui kenyataan media bertepatan pada Hari Xmas.



Pada 17 Disember melalui kenyataan di wall FB ADUN Inanam itu, beliau berhasrat meletakan jawatan atas sebab faktor kesihatan.



Dua hari selepas kenyataan itu, dalam satu majlis- Ketua Menteri Sabah apabila diminta mengulas, beliau berkata- adalah pelik, kalau PKR Sabah saling menyokong antara satu sama lain, sebab rekod menunjukkan, bahawa mereka saling bercakaran daripada dahulu lagi. Percakaran antara mereka, berlaku kerana campur tangan Anwar Ibrahim, yang bersifat kuku besi.



Sejak dari awal, adalah rahsia umum, bahawa Dr Roland mahu jawatan Pengerusi negeri, selepas Ahmad Thamrin Zaini disingkirkan. Namun-Anwar melantik Lajim, yang sebenarnya, pada awalnya bukan ahli PKR, akan tetapi mengetuai satu NGO selepas keluar daripada Umno hujung tahun 2012.



Lajim menerima banyak keistimewaan daripada negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat, khususnya projek-projek. Manakala Roland terkial-kial dengan sumbernya sendiri untuk berkhidmat dengan rakyat Inanam.



Pembatalan hasrat meletekkan jawatan kononnya atas nasihat Anwar, Wan Azizah, Azmin Ali dan penyokong beliau di Inanam. Kenyataan Akhbar Roland, tidak menyebutpun Lajim sebagai pendorong kepada pembatalan itu. Adalah dapat dibaca, bahawa penseteruan antara Lajim dan Roland, adalah seperti "tips of iceberg" bila-bila masa akan meledak.





Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

0 comments:

Post a Comment