ADVERTISEMENT BANNER

Harga Barang Naik dan Puncanya

Saturday 4 January 2014

Harga barang naik, kerana barang itu terhad, ertinya permintaan lebih berbanding penawaran. Harga barang juga boleh naik, kalau rangkaian yang terlibat memasarkan/menjual barang itu sepakat untuk menaikan harga,. meskipun, jumlah barang itu banyak berbanding yang diminta dalam keadaan ini, harga bukan ditentukan oleh pasaran, melainkan oleh mereka yang terlibat dalam rangkaian itu.



Di negara ini, walaupun barangan yang dijual berasaskan konsep ekonomi terbuka, namun mereka boleh bersifat seperti pasar monopoli; atas sebab mereka boleh mengatur harga barangan disemua peringkat; sehingga pengguna tiada pilihan. Tujuan kepada kesepakatan ini adalah mengaut keuntungan maksima daripada para pengguna.



Peniaga walaupun ramai, tetapi bersifat homogen; atas sebab itu mereka boleh menentukan harga dengan mudah.



Tindakan kerajaan mengurangkan subsidi minyak, gula dan menaikan tarif litrik, adalah peluang yang mereka tunggu. Mereka mempergunakan tindakan kerajaan itu sebagai kambing hitam dan mengatur kenaikan harga barangan secara sistematik, tujuannya agar sara hidup meningkat, pada giliriannya, rakyat resah, dan kemudiannya membenci kerajaan.



Selain orang tengah, para peniaga yang saling berkaitan adalah penyumbang kepada kenaikan harga sejak akhir-akhir ini.



OKB merasakan ada sesuatu yang tidak kena berkaitan dengan kenaikan harga barangan dalam negara ini. Satu fakta yang tidak boleh dielak, adalah kebanyakan pusat perdagangan atau pusat distribusi barangan berada di bandar-bandar utama, dan keseluruhan bandar-bandar itu adalah wilayah pembangkang, jika berasaskan keputusan pilihanraya. Daripada sekian banyak pusat bandar, hanya Johor Baharu, Kangar sahaja bukan wilayah pembangkang.



OKB mempunyai anggapan, bahawa tangan-tangan ghaib terlibat dalam kenaikan harga barangan yang dirasakan begitu sistematik sekali.



Menumbangkan kerajaan, selain melalui politik juga boleh dilakukan melalui keresahan rakyat, terutama yang berhubungan dengan sara hidup.



Pihak yang mahu merebut kerajaan, telah mencuba sejak tahun 1998, melalui gerakan REFORMASI, namun gerakan itu tidak juga berjaya sehingga PRU-13 lalu, meskipun melalui dua PRU, mereka mampu menidakkan kuasa 2/3 kerajaan BN di dewan rakyat.



Mereka juga (pembangkang) mahu mengajak rakyat untuk menumbangkan kerajaan bukan melalui pilihanraya seperti Arab Spring; namun rakyat tidak sanggup ikut dengan gerakan itu. Disebabkan kegagalan itu, mereka mencari kaedah lain, dan kini mereka mempergunakan kaedah tersembunyi mereka, iaitu melalui kenaikan harga barangan, untuk mengwujudkan kemarahan rakyat.



Kerajaan mengambil tindakan untuk melawan rancangan tersembunyi itu melalui pemberian BR1M dan polisi-polisi lain, seperti bantuan perumahan, bantuan persekolahan; namun tindakan kerajaan itu, tidak mampu membendung gelombang kenaikan harga barangan, kerana bantuan kerajaan itu kadarnya terlalu sedikit berbanding beban yang perlu dipikul oleh rakyat, akibat kenaikan harga barangan, sehingga sara hidup juga meningkat.



Dalam keadaan sekarang, kerajaan boleh membendung kegiatan tersembunyi ini, melalui gerakan nasionalisi semua rangkaian yang melibatkan barangan keperluan asas rakyat. Dengan tindakan itu, setidak-tidaknya dapat memotong peranan orang tengah, dan memendekkan rantai perniagaan. Dalam pemasaran, semakin pendeknya mata rantai daripada pengeluar dan pengguna, maka semakin kuranglah kos-kos tambahan.



Kerajaan melalui tindakan nasionalisi, boleh mengurangkan kos daripada segi penyimpanan, pengangkutan, kerana ianya dilakukan dalam bentuk lambak atau volume yang amat besar. Melalui kaedah itu, maka kos seunit akan semakin rendah.



Kerajaan perlu memikirkan cadangan ini.





Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

0 comments:

Post a Comment