ADVERTISEMENT BANNER

Pemilihan Umno Kota Belud: Betapa Tebalnya Aura Salleh

Sunday 13 October 2013



SELEPAS pendaftaran calon-calon pada 21 September bagi menawarkan diri menduduki barisan kepimpinan parti di semua peringkat bagi Umno Kota Belud; dan kini sudah sampai ke garisan penamat bagi sayap wanita, pemuda dan putri, nampaknya aura Calon Ketua Bahagian yang juga penyandang jawatan itu- Datuk Dr Salleh Tun Said, mewarani calon-calon akan bakal menang.



OKB telah beberapa kali melakukan tinjauan, nampaknya, mereka yang "berpihak dan penyokong" Salleh akan menguasai barisan akan bakal menang.



Kemenangan barisan wanita, pemuda dan puteri, yang dikatakan sepasukan dengan Speaker DUN Sabah itu, akan memudahkan beliau mempertahankan Jawatan Ketua Bahagian.



Selepas tiga minggu berkempen, nampaknya kemenangan Salleh hanya menunggu untuk disahkan, manakala pengudian pada 19 Oktober ini hanya merupakan formaliti.



Namun, apa yang menarik untuk dilihat, berapa undi yang bakal diperolehi oleh pencabar terdekat beliau- Awadnir Matanggal? Kerana melalui undi itu, menunjukkan peratusan undi protes kepada kepimpinan beliau.



Dalam sistem demokrasi, apa lagi dalam satu-satu pertandingan, adalah mustahil mendapat undi 100 peratus, namun undi majoriti adalah memadai.



Kemenangan besar Salleh, bukan sahaja disumbangkan oleh ketokohan beliau, akan tetapi penyatuan dengan Musbah yang menang tanpa bertanding bagi jawatan Timbalan Ketua Bahagian, adalah faktor yang menyumbangkan jumlah undi yang bakal diperolehi beliau nanti.



Keberadaan dalam satu pasukan antara Salleh dan Musbah akan mendorong parti bergerak serentak terutama bagi berdepan dengan PRU-14 akan datang.



OKB mengucapkan TAHNIAH.





Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

0 comments:

Post a Comment