ADVERTISEMENT BANNER

Guru j-Qaf bakal dipisah dengan suami kali kedua

Sunday 8 September 2013

Saya merupakan suami kepada salah seorang guru j-Qaf ambilan Januari 2012. Baru-baru ini penempatan bagi guru-guru j-Qaf ini telah pun dikeluarkan termasuklah isteri saya. Isteri saya telah ditempat di Johor. Sebelum ini isteri saya telah menjalani praktikum di Sabah dan belajar di salah sebuah IPG di sana. Saya sekarang bekerja dan menetap di salah sebuah sekolah swasta di Semenanjung.



Isu di sini ialah urusan penempatan yang dilakukan amat tidak memuaskan hati saya. Untuk makluman usia perkahwinan kami baru mencecah setahun. Selama setahun setengah kami terpaksa berjauhan kerana isteri belajar di Sabah. Kini kami bakal dipisahkan lagi oleh sikap pihak-pihak yang mengatur penempatan guru j-Qaf ini khususnya isteri saya.



Untuk makluman tuan, pada bulan Julai yang lalu (dalam bulan Ramadhan) kami telah ke JPN negeri, kami diberitahu supaya menyiapkan surat dan dalam surat itu dikehendaki menyatakan hasrat untuk mengikut suami dan kenyataan dikeluarkan oleh pegawai di situ menyatakan bahawa untuk batch 2012 pelajar ini akan ditempatkan berhampiran tempat suami bertugas.



Pada bulan Ramadhan juga kami pergi sendiri ke Cyberjaya sektor pendidikan Islam. Pegawai di situ menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai bidang kuasa lagi dan yang mempunyai bidang kuasa ialah sektor sekolah rendah KPM. Kami teruskan ke sana untuk menyerahkan surat kepada Ustaz Adnan. Kami difahamkan Ustaz Adnan mempunyai hal di luar lain dan surat kami hanya diterima pembantu beliau.



Namun, pada 17 September yang lalu, keputusan penempatan telah diumumkan. Amat mengejutkan juga, kenyataan mereka yang menyatakan bahawa isteri akan ditempatkan berhampiran tempat suami bertugas meleset sama sekali. Kami diletakkan di suatu jarak yang jauh utara dan selatan iaitu Johor. Apa guna pulang ke Semenanjung jika masih berjauhan. Sedangkan yang tidak memohon atau membuat sebarang surat permohonan pulang ke Semenanjung diletakkan di negeri Pulau Pinang, ada juga yang diletakkan di negeri berhampiran suami mereka, ada yang terpaksa berpisah walaupun suami isteri itu sama-sama j-Qaf, ada yang mengandung sudah berkahwin dihantar ke Sarawak sedang suami di Perlis.



Persoalannya adakah ini tindakan perikemanusiaan? Apakah saya dan isteri terpaksa berjauhan untuk kali kedua? Apakah kami terpaksa merancang keluarga kami setelah setahun setengah berpisah dan sekarang perlu berpisah lagi? Ini bukan masalah saya seorang tapi masalah kebajikan majoriti guru j-Qaf...



Selepas sahaja keputusan penempatan dikeluarkan di laman web KPM, ratusan guru j-Qaf yang tidak berpuas hati pergi ke putrajaya dan saya serta isteri tidak berkesempatan kesana kerana sukar mendapatkan cuti. Rayuan ditutup hanya selang dua hari selepas keputusan diumumkan..



Saya juga difahamkan oleh pegawai JPN negeri bahawa tidak ada kekosongan di negeri saya. Persoalan saya ialah mengapa guru-guru j-Qaf tidak ditempatkan ikut zon. Contoh guru j-Qaf dari utara ditempatkan di sekolah-sekolah di sebelah utara, selatan di selatan? Kenapa saya dan isteri perlu menanggung perpisahan kedua kalinya?






Sumber Syndikasi: Suapan [Bahasa] Sabah 24-7

1 comments:

Unknown said...

suru jer lah isteri 2 berenti keja jd suri rumah spenh masa.

Post a Comment